Santeri Salokiven maalaus Silakanperkaajat (1921) lukeutui oletettavasti ensimmäisiin suomalaisten taiteilijoiden vuonna 1922 uudelle Turun Suomalaiselle Yliopistolle lupaamiin teoksiin, tosin se oli näyttelyssä vielä kesällä 1923. Se oli ollut esillä myös taiteilijan yksityisnäyttelyssä Salon Strindbergillä Helsingissä keväällä 1922 (n:o 33) jääden ilmeisesti myymättä. Aihe Paraisilta niveltyy Turun alueen merellisiin elinkeinoihin ja sopi sikäli hyvin yliopistolle lahjoitettavaksi. Punaisen huoneen ryhmän taiteilijoista myös Ragnar Ungern maalasi aiheita rannikolta ja saaristosta, mutta Salokiven erityispiirteeksi tai suorastaan bravuuriksi jäi valonkuvaus ja erityisesti kirkas kesäpäivän valo. Silakanperkaajien tapauksessa suurehkon maalauksen toteutus saattaa vaikuttaa yllättävän luonnosmaiselta, mutta kyse on myös voimakkaan auringonvalon hävittämistä muodoista.
Syntyjään turkulainen, Punaisen huoneen ryhmään kuulunut Santeri Salokivi (1886–1940) muutti Helsinkiin Silakanperkaajien valmistumisvuonna 1921. Hän oli opiskellut Turun piirustuskoulussa vuosina 1900–1904 ja sen jälkeen Münchenin taideakatemiassa vuosina 1905–1906 ja 1908–1909 sekä useaan otteeseen lyhyemmin Pariisissa. Hän sovelsi tuotannossaan impressionistisen valomaalauksen lähtökohtia 1900-luvun leveämmällä siveltimellä muttei muuten ollut erityisen kiinnostunut modernistisista kokeiluista.
Tutta Palin 2024
Bergh, Erik ja Päivi Hovi, toim. Punainen huone – Röda rummet. Turku: Turun Taidemuseo, 1988.
Jäntere, Kaarlo. Turun yliopiston perustaminen. Helsinki: Oy. Suomen kirja, 1942.
Konsistorin kokouksen pöytäkirja, 15.11.1922.
”Konstutställningen”. Åland, 21.7.1923.
Santeri Salokivi. Salon Strindberg 1922. Helsinki: Salon Strindberg, 1922.