Edwin Lydénin piirros on toinen kahdesta taiteilijan omaa hahmoa lukuun ottamatta lähes identtisestä versiosta, joista toinen on Suomen Säästöpankki Oy:n taidekokoelmassa Kansallisgalleriassa. Molemmat ovat vuodelta 1908. Valkoisten korosteiden perusteella ne lienevät olleen aiottuja painettavaksi.
Ravintola Pinellan punatapettisen huoneen mukaan nimetyn, noin vuosina 1905–1915 toimineen ryhmän ensimmäinen yhteisnäyttely pidettiin vuonna 1909 Turun taidemuseossa. Vuoden 1916 paikkeilla Pinellasta siirryttiin Mannisen kahvilaan. Turun yliopiston versiossa taiteilija itse seisoo kuvan oikeassa reunassa kädet taskussa ulos kuvasta katsoen, muut ryhmän ydinjoukon jäsenet ovat vasemmalta oikealle Santeri Salokivi, Emil Rautala, Ragnar Ungern ja Ilmari Kaijala. Pöydällä on kirja, josta erottuu saksan sana ”ALSO”, joka viittaa Friedrich Nietzschen pääteokseen Also sprach Zarathustra (1883–1885, suom. Näin puhui Zarathustra). Mielleyhtymä johtaa radikaaliin individualismiin. Toteutustavassa on muistumaa saksalaisen satiirilehti Simplicissimuksen Jugend-tyylistä. Tässä vaiheessa ryhmän ”München-taide” sai tylyn vastaanoton, mutta sittemmin Punainen huone on vakiintunut yhdeksi turkulaisen modernismin merkkiteokseksi.
Piirros on tullut yliopistolle yleisen historian professori Kaarlo Jäntereen (1885–1957) jälkisäädöksellä historian seminaarihuoneeseen sijoitettavaksi, tosin hauraan teoksen sijoituspaikkana on sittemmin ollut yliopiston kirjasto. Lydén vietti noin vuodesta 1908 alkaen kesiä Jäntereen tulevan apen, hovioikeuden asessori Emil Sandeliuksen omistamassa Soinisten kartanossa tuolloisessa Naantalin maalaiskunnassa ja maalasi isäntäperheen piiristä henkilökuvia vielä 1920-luvulla, jolloin kartano siirtyi Jäntereille. Lydén rakensi kansallisromanttisen ateljeehuvilan läheiseen Luikkioon vuonna 1914. Jäntere ja Lydén myös toimivat 1910-luvulla opettajina turkulaisissa kouluissa.
Edwin Lydén (1879–1956) opiskeli Suomen Taideyhdistyksen Turun piirustuskoulussa vuosina 1894–1899 ja Münchenin taideakatemiassa vuosina 1899–1906. Lydén oli maalari, piirtäjä, kuvittaja ja poliittinen pilapiirtäjä ja kokeili myös grafiikan tekoa. Hän kävi ennakkoluulottomana kokeilijana läpi laajan kirjon tyylisuuntia symbolismista ja ekspressionismista abstraktismiin ja oli Turun ensimmäisen modernistisukupolven keskushenkilö.
Tutta Palin 2024
Aarras, Raimo. Edwin Lydén. Toim. Aimo Reitala. Taidehistoriallisia tutkimuksia – Konsthistoriska studier 5. Helsinki: Taidehistorian seura, 1980.
Bergh, Erik ja Päivi Hovi, toim. Punainen huone – Rödä rummet. Turku: Turun Taidemuseo, 1988.
Turun Yliopiston Vuosikirja 1957–1958. Turku: Turun Yliopisto, 1958.