Punaisen huoneen taiteilijana ja kriitikko Antero Rinteen sanoin ”turkulaisena kantatyyppinä” tunnettu taidemaalari Ragnar Ungern hyödynsi matalaa horisonttia sekä purjeen ja taivaan yhdistelmää useissa teoksissaan. Näihin kuuluu lähes abstrakti pieni öljymaalaus Kesäpäivä. Impressionismin vaikutuksesta luonnosmaisiakin maalauksia alettiin arvostaa ja kehystää itseisarvoisina teoksina, Ungern tosin harvemmin. Kesäpäivä kuulunee hänen varhaisiin impressionistisiin kokeiluihinsa. Taiteilija koki ylipäänsä pienehkön formaatin omakseen. Ajoittamaton maalaus on tullut yliopistolle turkulaisen liikkeenharjoittaja, neiti Siiri Suomisen (1887–1966) jälkisäädöksellä vuonna 1966.
Kasvettuaan Tammisaaressa ja Tampereella Ragnar Ungern (1885–1955) oli tullut Turun piirustuskoulun oppilaaksi vuonna 1904 ja valmistunut vuonna 1906. Kevätlukukauden 1907 hän vietti Münchenissä. Taiteilijan lähestymistapa sai vuoden 1914 Münchenin ja Italian matkan jälkeen uuden, astetta rakenteellisemman ja värillisesti pidättyvämmän suunnan, josta esimerkkinä Turun yliopiston taidekokoelmassa on maalaus Veneenrakentajat (1921). Vuosina 1919–1923 Ungern toimi Turun Taideyhdistyksen intendentin sijaisena sekä vuosina 1910–1917 piirustuskoulun opettajana ja sen jälkeen johtajana aina vuoteen 1945 saakka. Ungernin tuotanto koostuu ennen muuta maisemista ja interiööreistä.
Tutta Palin 2024 (päivitetty 2025)
Bergh, Erik ja Päivi Hovi, toim. Punainen huone – Röda rummet. Turku: Turun Taidemuseo, 1988.
Jäntere, Kaarlo. Turun yliopiston perustaminen. Helsinki: Oy. Suomen kirja, 1942.
Konsistorin kokouksen pöytäkirja, 15.11.1922.
Rinne, Antero. ”Turkulaisia taiteilijoita. V. Ragnar Ungern”. Uusi Aura, 12.2.1928.