Punaisen huoneen taiteilijana ja kriitikko Antero Rinteen sanoin ”turkulaisena kantatyyppinä” tunnettu taidemaalari Ragnar Ungern kuului ensimmäisiin, vuonna 1922 teoksensa Turun Suomalaiselle Yliopistolle lahjoittaneisiin taiteilijoihin. Tämä maisemaksi mainittu teos lienee ajoittamaton, lähes abstrakti pieni öljymaalaus Kesäpäivä. Ungern hyödynsi matalaa horisonttia sekä purjeen ja taivaan yhdistelmää useissa teoksissaan. Impressionismin vaikutuksesta luonnosmaisiakin maalauksia alettiin arvostaa ja kehystää itseisarvoisina teoksina, Ungern tosin harvemmin. Kesäpäivä kuulunee hänen varhaisiin impressionistisiin kokeiluihinsa. Taiteilija koki ylipäänsä pienehkön formaatin omakseen.
Kasvettuaan Tammisaaressa ja Tampereella Ragnar Ungern (1885–1955) oli tullut Turun piirustuskoulun oppilaaksi vuonna 1904 ja valmistunut vuonna 1906. Kevätlukukauden 1907 hän vietti Münchenissä. Taiteilijan lähestymistapa sai vuoden 1914 Münchenin ja Italian matkan jälkeen uuden, astetta rakenteellisemman ja värillisesti pidättyvämmän suunnan, josta esimerkkinä Turun yliopiston taidekokoelmassa on maalaus Veneenrakentajat (1921). Vuosina 1919–1923 Ungern toimi Turun Taideyhdistyksen intendentin sijaisena sekä vuosina 1910–1917 piirustuskoulun opettajana ja sen jälkeen johtajana aina vuoteen 1945 saakka. Ungernin tuotanto koostuu ennen muuta maisemista ja interiööreistä.
Tutta Palin 2024
Bergh, Erik ja Päivi Hovi, toim. Punainen huone – Röda rummet. Turku: Turun Taidemuseo, 1988.
Jäntere, Kaarlo. Turun yliopiston perustaminen. Helsinki: Oy. Suomen kirja, 1942.
Konsistorin kokouksen pöytäkirja, 15.11.1922.
Rinne, Antero. ”Turkulaisia taiteilijoita. V. Ragnar Ungern”. Uusi Aura, 12.2.1928.