Hammaskivi

Tekijä(t):Anne Melin Ajankohta:2007 Tekniikka:kivi Koko:100 x 95 x 70 cm Sijainti:Dentalia, Lemminkäisenkatu 2

Lemminkäisenkadulla, Dentalian edustalla sijaitseva Hammaskivi on paitsi nimensä mukaisesti hammasta esittävä kiviveistos myös sijoituspaikkaansa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella viittaava sanaleikki hampaan pinnalle muodostuvasta hammaskivestä (calculus). 29. toukokuuta 2007 paljastettu veistos on Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta valmistuneen Anne Melinin opinnäytetyö. Melin otti 2500 kiloa painavaan veistokseen mallia omasta hampaastaan, josta hän teki kotitekoisen valoksen.

Emma Vuolaslempi 2024

”Hammaskivi Dentaliaan”. Turun yliopisto, 30.5.2007.

Rehtori Keijo Virtasen ja talouspäällikkö Heikki Simolan allekirjoittama asiakirja ”Hammaslääketieteen laitokselle tuleva veistos ’Hammaskivi'”, 18.5.2007.