Arto Salomaa

Tekijä(t):Henrik Duncker ja Yrjö Tuunanen Ajankohta:1994 Tekniikka:tietokonekuva Koko:81,5 x 61,5 cm

Arto Salomaa (s. 1934) toimi Turun yliopiston matematiikan professorina vuodesta 1966 aina vuoteen 1998 asti. Hän toimi myös Suomen Akatemian tutkijaprofessorina ja myöhemmin akatemiaprofessorina vuosina 1975–1980 ja 1989–1999. Kansainvälisessä tiedeyhteisössä arvostetun Salomaan matemaattiseen logiikkaan pohjautuva tutkimus on keskittynyt formaaleihin kieliin ja automaattien teoriaan. Hän on ollut mukana kehittämässä muun muassa DNA-laskennan teoriaa. Salomaa sai Suomen Kulttuurirahaston palkinnon 1986 ja hänet valittiin Vuoden Professoriksi vuonna 1993. Akateemikon arvonimen hän sai vuonna 2001.

Turun yliopiston taidekokoelmaan kuuluva Salomaan muotokuva on tiettävästi ensimmäinen Suomessa tehty tietokoneavusteinen muotokuva. Uraauurtavaa tutkimusta tekevästä tiedemiehestä haluttiin tämän 60-vuotissyntymäpäivän kunniaksi teettää uraauurtava muotokuva. Taideteollisesta korkeakoulusta tiedusteltiin, josko Salomaa olisi halukas toimimaan digitaalisen muotokuvan koekaniinina. Lopulta tietokonematemaatikosta päätettiin tehdä tietokonekuva. Muotokuvan toteuttajiksi valikoituivat vastavalmistuneet Henrik Duncker (s. 1963) ja Yrjö Tuunanen (1964–2021) yhteistyössä Taideteollisen korkeakoulun tietokoneavusteisen valokuvauksen laboratorion työryhmän kanssa. Kuvankäsittelyohjelmalla luotu, 76 megatavun kokoinen kuvatiedosto tulostettiin ensin diakuvaksi, josta lopullinen, 7. kesäkuuta 1994 paljastettu muotokuva vedostettiin.

Itse muotokuva koostuu useasta Salomaata ja hänen elämäänsä kuvaavasta osasta. Kuvan layout on peräisin Hermann Maurerin ottamasta valokuvasta, jossa Salomaa tekee saunavihtaa. Kuvaan on lisätty matemaattisia kaavoja sekä viittaus Salomaan isän suosikkifilosofiin Arthur Schopenhaueriin, jonka mukaan Salomaa itse on nimetty ja jonka logiikkaa käsittelevä kirja makaa kuvassa avonaisena professorin edessä. Kuva sisältää myös Salomaan jo lapsena käyttämällä koodikielellä latinankielisen moton ab posse ad esse, mahdollisesta todeksi. Muotokuvan juhlavat vaatteet lainattiin Taideteollisesta korkeakoulusta. Suureksi helpotuksekseen Salomaa joutui poseeraamaan muotokuvaa varten ainoastaan kerran.

Emma Vuolaslempi 2024

”Akateemikko Arto Salomaa”. Suomen Akatemia, s.a. https://www.aka.fi/suomen-akatemian-toiminta/tutkimuksen-tekijoita/tieteen-akateemikot/aiemmat-suomalaiset-tieteen-akateemikot/akateemikko-arto-salomaa/.

Duncker, Henrik. Sähköpostiviesti Emma Vuolaslemmelle, 3.8.2023.

Ellonen, Leena, toim. Suomen professorit – Finlands professorer 1960–2007. Helsinki: Professoriliitto, 2008.

Paakki, Jukka. Arto Salomaa: Mathematician, Computer Scientist, and Teacher. A Thematic Biography. Cham: Springer, 2019.

Tukia, Anneli. ”Digitaalinen muotokuva tietokoneprofessorista”. Helsingin Sanomat, 8.6.1994. https://www.hs.fi/ihmiset/art-2000003339430.html.